No Image
خوش آمديد!
هر سال یک دهه دل من شور میزند پيوند ثابت

بگذار تا غزل بشوم در هوای تو
ای مبتلای شعر منم مبتلای تو

گفتی که ابر باش ولی شعر گریه کن
گفتم به روی چشم، ولی با دعای تو

گفتی که هر غزل صلهء شعر قبلی است
گفتم چه اعتقاد قشنگی،فدای تو

شعری بخوان! برای دلم با ردیف «نور»
ای واژه واژه نام علی روشنای تو

شعری بخوان که پر بکشد روح خاکی ام
«در حس وحال عشق زلال» صدای تو

هر سال یک دهه دل من شور میزند
مانند واژه های تو در نوحه های تو

سید! خدا کند که از این جا به بعد شعر
باشی کمی به جای من و من به جای تو

یک لحظه طعم «عشق زلالت» برای من
«تصویر صحن خلوت وباران» برای تو

بگذار اعتراف کنم بیت بیت بیت
شعری نگفته ام که در آن رد پای تو ــ

پیدا نباشد آینه وار ای رفیق شعر
ای انتهای شاعری ام ابتدای تو

از خود رها به خانهء «پروانه»می رود
در هر غروب جمعه دلم پا به پای تو

یادت که هست کنج حرم ،روبه روی عشق
گفتم تمام حرف دلم را برای تو

با خط غم ،میان گهر شاد سینه ام
شعری نوشته ام به امید رضای تو

نظرات[۰] | دسته: اشعار سید حمیدرضا برقعی | نويسنده: mobinkarim | ادامه مطلب...

 
نفس نیزه و شمشیر و سپر بند آمد پيوند ثابت

…ناگهان قلب حرم وا شد و یک مرد جوان
مثل تیری که رها می شود از دست کمان

خسته از ماندن و آماده رفتن شده بود
بعد یک عمر رها از قفس تن شده بود

مست از کام پدر بود و لبش سوخته بود
مست می آمد و رخساره برافروخته بود

روح او از همه دل کنده ، به او دل بسته
بر تنش دست یدالله حمایل بسته

بی خود از خود ، به خدا با دل و جان می آمد
زیر شمشیر غمش رقص کنان می آمد

یاعلی گفت که بر پا بکند محشر را
آمده باز هم از جا بکند خیبر را

آمد ، آمد به تماشا بکشد دیدن را
معنی جمله در پوست نگنجیدن را

بی امان دور خدا مرد جوان می چرخید
زیرپایش همه کون و مکان می چرخید

بارها از دل شب یک تنه بیرون آمد
رفت از میسره از میمنه بیرون آمد

آن طرف محو تماشای علی حضرت ماه
گفت:لاحول ولاقوه الابالله

مست از کام پدر، زاده لیلا ، مجنون
به تماشای جنونش همه دنیا مجنون

آه در مثنوی ام آینه حیرت زده است
بیت در بیت خدا واژه به وجد آمده است

رفتی از خویش ، که از خویش به وحدت برسی
پسرم! چند قدم مانده به بعثت برسی

نفس نیزه و شمشیر و سپر بند آمد
به تماشای نبرد تو خداوند آمد

با همان حکم که قرآن خدا جان من است
آیه در آیه رجزهای تو قرآن من است

ناگهان گرد و غبار خطر آرام نشست
دیدمت خرم و خندان قدح باده به دست

آه آیینه در آیینه عجب تصویری
داری از دست خودت جام بلا می گیری

زخم ها با تو چه کردند ؟جوان تر شده ای
به خدا بیش تر از پیش پیمبر شده ای

پدرت آمده در سینه تلاطم دارد
از لبت خواهش یک جرعه تبسم دارد

غرق خون هستی و برخواسته آه از بابا
آه ، لب واکن و انگور بخواه از بابا*

گوش کن خواهرم از سمت حرم می آید
با فغان پسرم وا پسرم می آید

باز هم عطر گل یاس به گیسو داری
ولی اینبارچرا دست به پهلو داری؟!

کربلا کوچه ندارد همه جایش دشت است
یاس در یاس مگر مادر من برگشته است؟!

مثل آیینهء در خاک مکدر شده ای
چشم من تار شده ؟یا تو مکرر شده ای؟!

من تو را در همه کرب و بلا می بینم
هر کجا می نگرم جسم تو را می بینم

ارباْ اربا شده چون برگ خزان می ریزی
کاش می شد که تو با معجزه ای برخیزی

مانده ام خیره به جسمت که چه راهی دارم
باید انگار تو را بین عبا بگذارم

باید انگار تو را بین عبایم ببرم
تا که شش گوشه شود با تو ضریحم پسرم…

نظرات[۰] | دسته: اشعار سید حمیدرضا برقعی | نويسنده: mobinkarim | ادامه مطلب...

 
احادیثی از حضرت امام صادق (ع) پيوند ثابت


۱- قالَ الإمامُ الصّادقُ – علیه السلام – : حَدیثی حَدیثُ أبی، وَ حَدیثُ أبی حَدیثُ جَدی، وَ حَدیثُ جَدّی حَدیثُ الْحُسَیْنِ، وَ حَدیثُ الْحُسَیْنِ حَدیثُ الْحَسَنِ، وَ حَدیثُ الْحَسَنِ حَدیثُ أمیرِالْمُؤْمِنینَ، وَ حَدیثُ أمیرَالْمُؤْمِنینَ حَدیثُ رَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه وآله وسلم)، وَ حَدیثُ رَسُولِ اللهِ قَوْلُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ.

«بحارالأنوار، ج ۲، ص ۱۷۸، ح ۲۸»

امام جعفر صادق – علیه السلام – فرمود: سخن و حدیث من همانند سخن پدرم می باشد، و سخن پدرم همچون سخن جدّم، و سخن جدّم نیز مانند سخن حسین و نیز سخن او با سخن حسن یکی است و سخن حسن همانند سخن امیرالمؤمنین علی و کلام او از کلام رسول خدا می باشد، که سخن رسول الله به نقل از سخن خداوند متعال خواهد بود.

۲- قالَ الإمامُ الصّادقُ – علیه السلام – :

مَنْ حَفِظَ مِنْ شیعَتِنا أرْبَعینَ حَدیثاً بَعَثَهُ اللهُ یَوْمَ الْقیامَهِ عالِماً فَقیهاً وَلَمْ یُعَذِّبْهُ.

«أمالی الصدوق، ص ۲۵۳»

امام جعفر صادق – علیه السلام – فرمود: هرکس از شیعیان ما چهل حدیث را حفظ کند ـ و به آن ها عمل نماید ـ، خداوند او را دانشمندی فقیه در قیامت محشور می گرداند و عذاب نمی شود.

۳- قالَ الإمامُ الصّادقُ – علیه السلام – : قَضاءُ حاجَهِ الْمُؤْمِنِ أفْضَلُ مِنْ ألْفِ حَجَّه مُتَقَبَّله بِمَناسِکِها، وَ عِتْقِ ألْفِ رَقَبَه لِوَجْهِ اللهِ، وَ حِمْلانِ ألْفِ فَرَس فی سَبیلِ اللهِ بِسَرْجِها وَ لَحْمِها.

«أمالی الصدوق، ص ۱۹۷»

امام جعفر صادق – علیه السلام – فرمود: برآوردن حوائج و نیازمندی های مؤمن از هزار حجّ مقبول و آزادی هزار بنده و فرستادن هزار اسب مجهّز در راه خدا، بالاتر و والاتر است.

۴- قالَ الإمامُ الصّادقُ – علیه السلام – :

أَوَّلُ ما یُحاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلاهُ، فَإنْ قُبِلَتْ قُبِلَ سائِرُ عَمَلِهِ، وَ إذا رُدَّتْ، رُدَّ عَلَیْهِ سائِرُ عَمَلِهِ.

«وسائل الشیعه، ج ۴ ص ۳۴ ح ۴۴۴۲»

امام جعفر صادق – علیه السلام – فرمود: اوّلین محاسبه انسان در پیشگاه خداوند پیرامون

نظرات[۰] | دسته: احادیث | نويسنده: mobinkarim | ادامه مطلب...

 
احادیثی از پیامبر مکرم اسلام (ص) پيوند ثابت

پیامبر مکرم اسلام (ص)

۱ـ قال رَسُولُ اللّهِ – صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ – :

لا تُضَیِّعُوا صَلاتَکُمْ، فَإنَّ مَنْ ضَیَّعَ صَلاتَهُ، حُشِرَ مَعَ قارُونَ وَ هامانَ، وَ کانَ حَقّاً عَلی اللّهِ أنْ یُدْخِلَهُ النّارَ مَعَ الْمُنافِقینَ.

«وسائل الشّیعه، ج ۴، ص ۳۰»

رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: نماز را سبک و ناچیز مشمارید، هر کس نسبت به نمازش بی اعتنا باشد و آنرا سبک و ضایع گرداند همنشین قارون و هامان خواهد گشت و حقّ خداوند است که او را همراه منافقین در آتش داخل نماید.

۲ـ قال رَسُولُ اللّهِ – صلی الله علیه وآله – : مَنْ مَشی إلی مَسْجِد مِنْ مَساجِدِ اللّهِ، فَلَهُ بِکُّلِ خُطْوَه خَطاها حَتّی یَرْجِعَ إلی مَنْزِلِهِ، عَشْرُ حَسَنات، وَ مَحی عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئات، وَ رَفَعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجات.

«وسائل الشّیعه، ج ۵، ص ۲۰۱»

رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: هر کس قدمی به سوی یکی از مساجد خداوند بردارد، برای هر قدم ثواب ده حسنه می باشد تا برگردد به منزل خود، و ده خطا از لغزش هایش پاک می شود، همچنین در پیشگاه خداوند ده درجه ترفیع می یابد.

۳ـ بَیْنَما رَسُولُ اللّهِ – صلی الله علیه وآله – جالِسٌ فِی الْمَسْجِدِ، إذْدَخَلَ رَجُلٌ فَقامَ یُصَلّی، فَلَمْ یُتِمَّ رُکُوعَهُ وَ لا سُجُودَهُ، فَقالَ: نَقَرَ کَنَقْرِ الْغُرابِ، لَئِنْ ماتَ هذا وَ هکَذا صَلوتُهُ لَیَمُوتُنَّ عَلی غَیْرِ دینی.

«وسائل الشّیعه، ج ۴، ص ۳۱، ح ۴۴۳۴»

رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: رسول خدا – صلی الله علیه وآله – در مسجد نشسته بود که شخصی وارد شد و مشغول خواندن نماز شد و رکوع و سجودش را کامل انجام نمی داد و عجله و شتاب می کرد.حضرت فرمود: کار این شخص همانند کلاغی است که منقار بر زمین می زند، اگر با این حالت از دنیا برود بر دین من نمرده است.

۴ـ قالَ رَسُولُ اللّهِ – صلی الله علیه وآله – لِعَلی – علیه السلام – :

أنَا رَسُولُ اللّهِ الْمُبَلِّغُ عَنْهُ، وَ أنْتَ وَجْهُ اللّهِ وَ الْمُؤْتَمُّ بِهِ، فَلا نَظیر لی إلاّ أنْتَ، وَ لا مِثْلَ لَکَ إلاّ أنَا.

«تفسیر البرهان، ج ۴، ص ۱۸۴»

رسول خدا – صلی الله علیه وآله – به امام علی – علیه السلام – فرمود: من رسول خدا هستم، که از طرف

نظرات[۰] | دسته: احادیث | نويسنده: mobinkarim | ادامه مطلب...

 
پیامبر گرامی اسلام را آنگونه که بود، بشناسیم پيوند ثابت


حضرت محمد (ص)

در عصری به سر می بریم که از لحاظ ظلمت با جاهلیت اولی تفاوتی ندارد جز این که آن جاهلیت، بسیط و کهنه بود اما جاهلیت عصر مدرن جاهلیت پیشرفته است. اگر در آن جاهلیت با شمشیر و هجو و خاکستر و خار و شکمبه شتر به جنگ نبی اکرم صلی الله علیه و آله می آمدند، در این جاهلیت نیز با کاریکاتور و کتاب و ماهواره و اینترنت و انواع و اقسام دروغ پردازی ها آن هم با رنگ و لعاب زیبا و جذاب و پشت سر قیافه های جذاب و ادکلن و کراوات زده و حق به جانب ، به جنگ پیامبر اخلاق و خوبی ها می آیند.

کسانی که با فشردن یک دکمه صدها هزار نفر را در ژاپن به کام مرگ می فرستند و هواپیمای مسافر بری ایران را که پر از زن و کودک است منهدم می نمایند و سایر فجایع را در ویتنام و افغانستان و عراق و پاناما و سایر نقاط دنیا در کارنامه سیاه خود دارند با قیافه ای کاملا حق به جانب در رسانه های خود، دین اسلام را متهم به خشونت می نمایند و احکام تربیتی و انسانی آن را از قبیل قصاص و مجازات های مختلف زیر سۆال می برند!!!

نکته ای که در این نوشتار به مناسبت میلاد نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله قصد پرداختن به آن را داریم این است که ما مسلمان ها در مقابله با این هجمه دنیای غرب علیه نباید منفعل شویم، این دنیای اسلام است که حق دارد غرب را در اخلاق به چالش بکشد و در زمینه حقوق بشر و مسائل خانواده و حقوق زنان از آنها به پرسشگری بپردازد ، این غربیها

نظرات[۰] | دسته: آشنايي بيشتر با دين مبين اسلام | نويسنده: mobinkarim | ادامه مطلب...

 
تبیان از زبان امام صادق علیه‌السلام پيوند ثابت

تبیان از زبان امام صادق علیه‌السلام

قرآن

بند اول از سلسله قرآن در نگاه خاندان


طلیعه

در این مقال قصد است تا کام دل با سخن گفتن از کتاب خدا شیرین شود آن هم به قند کلام رسول نازنین خدا و خاندان کریمش.

با غور در بوستان روایات روشن می‌شود که فصلی مفصل از آن در تبیین ویژگی‌های قرآن است. به تحقیق شناخت خصیصه‌های هرچیز در انس گرفتن و آنگاه بهره‌مندی از آن بسی پرفایده است؛ و اما ویژگی‌های قرآن؛ چه خوب است به جای آن که روده درازی شود، عنان کلام به جانان سپرد و از کلام ایشان جان گرفت.

این نوشتار در ۶ بند، قریب به ۵۰ ویژگی از کلام الله مجید را یک راست  و بی کم و کاست از زبان حاملان قرآن، همان قرآن‌های ناطق که درود باری تعالی کرور کرور بر ایشان باد، بر دیده و دل محترم شما تقدیم خواهد کرد. بعون الله


بند اول

قرآن

 

 

۱- قرآن بند آویخته خداست:

چقدر این تعبیر گویاست برای وقتی که راهی برای نجات از پس و پیش نیست و تو گویی تنها به گاه هجوم بلاها و محاصره مشکلات تنها باید به آسمان گریخت. قرآن همان بندی است آویخته از آسمان، اگر طالب نجاتی باید بدان چنگ زنی.

الإمام علیّ علیه‌السلام :سَمِعتُ رَسولَ اللَّهِ صلی اللَّه علیه و آله یَقولُ: أتانی جَبرَئیلُ فَقالَ: یا مُحَمَّدُ، سَیَکونُ فی اُمَّتِکَ فِتنَهٌ، قُلتُ: فَمَا المَخرَجُ مِنها؟ فَقالَ: کِتابُ اللَّهِ… وهُوَ حَبلُ اللَّهِ المَتینُ، وهُوَ الذِّکرُ الحکیم ۱٫

امیر مومنان خود از پیامبر شنید که می‌گفت : «جبرئیل علیه‌السلام برایم گفت : ای محمّد!

نظرات[۰] | دسته: قرآن | نويسنده: mobinkarim | ادامه مطلب...

 
چراغ راهنمای هزار ساله پيوند ثابت


 

 

بند دوم از سلسله قرآن در نگاه خاندان

طلیعه

 


در این مقال قصد است تا کام دل با سخن گفتن از کتاب خدا شیرین شود آنهم به قند کلام رسول نازنین خدا و خاندان کریمش.

با غور در بوستان روایات روشن می‌شود که فصلی مفصل از آن در تبیین ویژگیهای قرآن است. به تحقیق شناخت خصیصه‌های هرچیز در انس گرفتن و آنگاه بهره‌مندی از آن بسی پرفایده است؛ و اما ویژگیهای قرآن؛ چه خوب است به جای آن که روده دراز شود، عنان کلام به جانان سپرد و از کلام ایشان جان گرفت.

این نوشتان در چند بند، قریب به ۵۰ ویژگی از کلام الله مجید را یک راست و بی کم و کاست از زبان خود قرآن و یا حاملان آن، همان قرآن‌های ناطق که درود باری تعالی کرور کرور بر ایشان باد، بر دیده و دل محترم شما تقدیم خواهد کرد. بعون الله


بند دوم

۱- قرآن راه‌نماست: زندگی کردن بدون راه‌نماست حقا که دشوار است چه اینکه آدمی حتی در این دنیا بدون آن از یک چهارراه نیز نمی‌تواند عبور کند و چه رسد برای حیات جاویدان. راستی بدون راهنما چگونه آرزوی

نظرات[۰] | دسته: قرآن | نويسنده: mobinkarim | ادامه مطلب...

 
گل روی محمد (ص) پيوند ثابت

امشب به گل روی محمد صلوات

بر غمزه ی نازنین احمد صلوات

امشب به قدوم ناز صادق بفرست

ای شیعه جعفری، بی حد صلوات

نصرالدین کریمی (مبین) از زیاران

نظرات[۰] | دسته: دو بیتی های مبین | نويسنده: mobinkarim | ادامه مطلب...

 
۴۶ اصل در مدیریت خانواده مهدوی (۲) پيوند ثابت

وجود کانون گرم خانواده و عواطف پاک و باصفا بودن

محیط زندگی، تحمل بسیاری از مرارت‌ها و دشواری‌های

زندگی را آسان کرده و سبب می‌شود افراد از زندگی

خویش لذت ببرند.

 

 


 

خانواده همسر

 

بخش اول این مقاله را در اینجا بخوانید.

 

۲۴٫ اصل سرور و شادی

 

امام باقر (ع) می‌فرمایند: (ما أفادَ عبدُ فائدَهً خیراً مِن زوجهٍ صالحهٍ إذا رَآها سرَّتهُ و اذا غابَ عَنها حَفِظتهُ فی نفس‌ها و مالهِ.)(۱۹) «بنده‌ی مۆمن، سودی بهتر از همسر شایسته به چنگ نیاورده است، همسری که شوهرش با دیدن او خوشحال شود و هرگاه از وی دور شود، در غیابش نگهبان خود و اموال او باشد.»

 

مدیریت خانوادگی موفق، می‌طلبد که اعضای خانواده، افرادی بانشاط باشند و فضای خانوادگی شادی برای خود و خانواده‌ی خود فراهم آورند. وجود کانون گرم خانواده و عواطف پاک و باصفا بودن محیط زندگی، تحمل بسیاری از مرارت‌ها و دشواری‌های زندگی را آسان کرده و سبب می‌شود افراد از زندگی خویش لذت ببرند.

 

۲۵٫ اصل انتخاب داور خانوادگی و آشنایی با حقوق خانواده

 

قرآن در مورد حل مشکلات خانوادگی قبل از اقامه‌ی دعوی در دادگاه‌های رسمی و قانونی، به مراجعه نزد «قاضی تحکیم» سفارش کرده و در پرتو شرایطی، این راهکار را موفقیت‌آمیز معرفی می‌نماید:

 

(وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنَهمَا فَابْعَثُوا حَکَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَماً مِنْ أَهْلِهَا إِنْ یُرِیدَا إِصْلاَحاً یُوَفِّقِ اللهُ بَیْنَهُمَا إِنَّ اللهَ کَانَ عَلِیماً خَبِیراً.(۲۰) «اگر از (ناسازگاری و) جدایی میان آن دو (زن و شوهر) بیم داشتید، پس داوری از خانواده‌ی شوهر و داوری از خانواده‌ی زن برگزینید (تا به اختلاف آن دو رسیدگی کنند) که اگر این دو بنای اصلاح داشته باشند، خداوند میانشان توافق ایجاد می‌کند، زیرا خداوند (از نیات همه) باخبر و آگاه است.»

 

۲۶٫ اصل هنرمندی و خلاقیت‌های شاعرانه و حرفه آموزی

 

آموختن هنرهایی همچون خطاطی، نقاشی، طراحی، نویسندگی، شعر، داستان‌نویسی، خیاطی، قالی‌بافی و… از هنرهای لازم خانوادگی است که می‌تواند علاوه بر پر کردن سالم اوقات فراغت، سبب شکوفایی استعدادها و توانمندی و استقلال مالی افراد خانواده گردد. رسول خدا (ص) می‌فرمایند:

 

 (نِعم اللَّهو المِغزَلُ لِلمَرأه الصَّالحَهِ.) (۲۱) «برای زن شایسته، ریسندگی چه سرگرمی خوبی است.»

 

۲۷٫ اصل ملاحظه‌ی خانواده‌ی اول تا سوم

 

امام سجاد (ع) می‌فرماید: «حقوق خویشاوندانت بسیار است و به اندازه‌ی میزان قرابت آن‌ها با توست، سپس حضرت می‌فرمایند:

 

(فَأوجبُها علیکَ حقُّ اُمَّک ثُمَّ حقُّ أبیکَ ثُمَّ حقُّ وُلدِکَ ثُمَّ حقُّ أخیک ثُمَّ الأقربُ فالأَقربُ و الأولُ فالأوَّلُ).

 

«پس واجب‌ترین حق، حق مادرت است، سپس حق پدرت، سپس حق فرزندانت، سپس

نظرات[۰] | دسته: آشنايي بيشتر با دين مبين اسلام | نويسنده: mobinkarim | ادامه مطلب...

 
منطق در شعر پيوند ثابت


 


آیا ساختار یک شعر تابع منطق است؟ آیا تاثیر شعر بر مخاطب به خاطر ساختار منطقی یا سطرهای عاطفی در شعر است؟…

منطق در شعر

ریاضیات ناب به نحوی شعر ایده های منطقی است.  ”‌ آینشتاین “

آیا ساختار یک شعر تابع منطق است؟ آیا تاثیر شعر بر مخاطب به خاطر ساختار منطقی یا سطرهای عاطفی در شعر است؟ آیا محبوبیت شعر خیام، فردوسی، حافظ، مولانا، سعدی عمدتا به خاطر منطق، بلاغت، عاطفه، یا تخیل است؟ مخاطب از یک شعر خوشش/ بدش می آید، سطری از آن را به خاطر می سپارد، یا شعر را به یاد خواهد داشت. ساختار دارای عنوان، آغاز، مفصل بندی، پایان می باشد. تاثیر یا در مفصلها با استعاره و مجاز، عاطفه و بلاغت، منطق و تخیل یا در عبارات/ سطرهای شعر نهفته می باشد. در زیست شناسی پرسش منطق زیست  logos of bios منجر به زدایش ماوراء الطبیعه و رشد علمی شد.

پیدایش زبان برای ارتباط و کار گروهی می باشد. اگر زبان طبیعی آفریده فقط منطق بود نه شعر، آنگاه در جهان یک زبان واحد مانند منطق جهانشمول بود. در شعر روایی بنا به تقویم رویدادها، منطق زمان-بندی و علیت، نقش عمده دارند.

استدلال، تحلیل، نتیجه گیری در نثر بیشتر از شعر کاربرد دارد. شعر عمیقا عاطفی است. هوش، راه حل یابی، خلاقیت، برنامه ریزی هم در تخیل هم در منطق کاربرد دارند. منطق را می توان در کل یک شعر و در تصویرسازی

نظرات[۰] | دسته: آشنایی با ادبیات فارسی | نويسنده: mobinkarim | ادامه مطلب...

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

آمار

  • 0
  • 23
  • 96
  • 201,187
No Image No Image